Skip to main content

Δράση_3: Ομαδοσυνεργατική και εξ αποστάσεως υλοποίηση σεναρίου μεταξύ μαθητών σχολικών μονάδων

Σκίτσα Μαθητών

Σενάριο - «Απρίλιος 1903. Η Δράμα μέσα από τα μάτια, τα γραπτά και τις φωτογραφίες του Ζακαράια Μπενμαγιόρ»

Λίγα λόγια για το σενάριο

Ζακαράια Μπενμαγιόρ
(πλαστό/μυθιστορηματικό πρόσωπο)

(1876-1917). Εβραίος της Θεσσαλονίκης, σεφαραδίτης, δημοσιογράφος της εβραϊκής εφημερίδας El Avenir.

Γεννήθηκε το 1876 : η χρονιά της Σφαγής των Ευρωπαίων προξένων στη Θεσσαλονίκη
Πέθανε το 1917 : στα χρόνια και στα γεγονότα του Α΄ ΠΠ ή στην φωτιά της Θεσσαλονίκης

Ο Ζακαράια Μπενμαγιόλ στάλθηκε από τη Θεσσαλονίκη στη Δράμα τον Απρίλιο του 1903, για να πάρει συνεντεύξεις από σημαίνοντα πρόσωπα της πόλης (Τούρκος διοικητής της πόλης, μητροπολίτης Χρυσόστομος Βούλγαρος έμπορος Ηλία Χατζηγεωργίεφ). Θα ερχόταν επίσης σε επαφή με την εβραϊκή κοινότητα της πόλης, για να δώσει ένα ρεπορτάζ στην εφημερίδα, σχετικά με τα ζητήματα, τα προβλήματα και την καθημερινότητα της κοινότητας.

Κατέφθασε στον Σιδηροδρομικό Σταθμό της πόλης, έναν από τους σπουδαιότερους της νέας σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη – Κωνσταντινούπολη, που δόθηκε στην κυκλοφορία λίγα χρόνια νωρίτερα. Κατά τη διάρκεια της διαμονής του στην πόλη κατέλυσε στο Ξενοδοχείο «Ζίχνη».

Την πρώτη μέρα επισκέφτηκε την Εβραϊκή Συναγωγή, όπου μίλησε με τον ραβίνο της πόλης, και στη συνέχεια σεργιάνισε στην πόλη, περνώντας από την κεντρική οδό (σημερινή Βενιζέλου) και από τον ξεροπόταμο (τσάι) με τα εμπορικά του καταστήματα.

Την δεύτερη μέρα συναντήθηκε με τον Οθωμανό διοικητή της πόλης, τον Μουσταφά Ρεφίκ Πασά, στο Διοικητήριο. Κατόπιν, μαζί επισκέφτηκαν το Δημαρχείο, το Εσκί Τζαμί (σημερινός Άγιος Νικόλαος), καθώς και το τέμενος Αράπ Τζαμί, ακριβώς απέναντι από το Διοικητήριο. Το απόγευμα της ίδιας μέρας περπάτησε στην πόλη, περνώντας από τους τουρκομαχαλάδες στο Βαρόσι, τη χριστιανική περιοχή στο κάστρο, αφού διέβα πρώτα το τσάι. Κατέληξε στην εβραϊκή συνοικία, την Μπαντίρμα, όπου παρατηρούσε επί ώρα μια καπναποθήκη και το προσκολλημένο σε αυτήν μέγαρο.

Την τρίτη μέρα συναντήθηκε στην Μητρόπολη με τον μητροπολίτη Χρυσόστομο, που τον κατατόπισε για τα συμβαίνοντα στην περιοχή και τα προβλήματα του χριστιανικού πληθυσμού. Στη συνέχεια θα συναντούσε τον Ηλία Χατζηγεωργίεφ, μέλος της βουλγαρικής (εξαρχικής) κίνησης.

Το πρωί της τέταρτης μέρας έλαβε τηλεγράφημα από την εφημερίδα του στη Θεσσαλονίκη, για να γυρίσει το γρηγορότερο δυνατόν. Είχαν ξεσπάσει ταραχές στην Θεσσαλονίκη από Βούλγαρους επαναστάτες (γεγονότα των Γεμιτζήδων/Βαρκάρηδων) και έπρεπε να καλύψει τα γεγονότα. Φεύγει εσπευσμένα από την Δράμα, το απόγευμα της ίδιας μέρας.

Για την υλοποίηση του παραπάνω σεναρίου οι μαθητές των δύο σχολείων θα χωριστούν σε ομάδες εργασίας και θα γίνει κατανομή εργασιών και αρμοδιοτήτων. Έτσι με βάση τις εργασίες κάθε αμάδας, οι μαθητές θα αναζητήσουν, θα μελετήσουν θα ασχοληθούν με:

  • τα ιστορικά στοιχεία για τη Θεσσαλονίκη και τη Δράμα στις αρχές του 20ου αιώνα
  • τα στοιχεία για την εβραϊκή θρησκεία και πληθυσμό (ρωμανιώτες, σεφαραδίτες, ντονμέδες), την ισλαμική θρησκεία και τη διαίρεση των χριστιανών της Μακεδονίας, στα τέλη του 19ου αιώνα και στις αρχές του 20ου, μεταξύ Πατριαρχικών και Εξαρχικών
  • το γλωσσάριο απαραίτητων όρων (τζαμί, συναγωγή, ραβίνος, μαχαλάς, βαρόσι, βακούφια, ντονμέδες, τσάι, κονάκι, χάνι κλπ.)
  • τα στοιχεία για τα εμπλεκόμενα πρόσωπα (μητροπολίτης Χρυσόστομος, Οθωμανός διοικητής, Ηλίας Χατζηγεωργίεφ)
  • τα στοιχεία για τα εμπλεκόμενα κτίρια (Σιδηροδρομικός Σταθμός, Ξενοδοχείο, Εσκί Τζαμί/Άγιος Νικόλαος, Αράπ Τζαμί, Συναγωγή, Δημαρχείο, Μητρόπολη, καπναποθήκες, μέγαρο Αναστασιάδη, χάνι Ζίχνη) και τη ρυμοτομία της πόλης (Βενιζέλου, Τσάι, Πλατεία, Βαρόσι)
  • τις φωτογραφίες (επιλογή/συλλογή) για τα εμπλεκόμενα πρόσωπα και κτίρια
  • τα σχέδια (δημιουργία) για τα εμπλεκόμενα πρόσωπα (σκίτσα) και κτίρια (σκαριφήματα/σκίτσα),
  • την αποτύπωση στο χάρτης της πόλης της Δράμας (με GIS) με σεσημασμένη τη θέση των κτιρίων για τα οποία γίνεται λόγος στην εργασία
  • το σημειωματάριο/ημερολόγιο του Ζακαράια Μπενμαγιόρ
  • την ψηφιακή παρουσίαση της εργασίας
  • την ανάρτηση των παραδοτέων του σεναρίου στην ιστοσελίδα του σχολείου
  • τη δημιουργία βίντεο και την επιμέλεια της μουσικής επένδυσης